Måndag februari 3, 2025
Air Astana har blivit det första flygbolaget i Centralasien och Samväldet av oberoende stater (CIS) att delta i International Air Transport Associations (IATA) CO2 Connect-initiativ, vilket förstärker dess engagemang för miljömässig hållbarhet. Flygbolagets inkludering i detta globala projekt förbättrar insynen i koldioxidutsläppen och bidrar till flygindustrins mål att uppnå nettonoll koldioxidutsläpp till 2050.
IATA CO2 Connect-programmet tillhandahåller exakta, ruttspecifika utsläppsdata genom att utnyttja faktiska operationella siffror från deltagande flygbolag. I och med att Air Astana ansluter sig till initiativet omfattar projektet nu över 50 flygbolag som arbetar tillsammans för att förbättra mätningen av koldioxidutsläpp och stödja globala hållbarhetsarbete.
Genom att gå med i IATA CO2 Connect kommer Air Astana att tillhandahålla verklig operativ data, vilket förbättrar noggrannheten i utsläppsberäkningar över olika flygrutter. Initiativet hjälper flygbolag, passagerare och företag att få mer tillförlitliga insikter om flygresors miljöpåverkan, vilket främjar transparens och ansvarsskyldighet inom flygsektorn.
Peter Foster, VD och koncernchef för Air Astana, betonade vikten av industrisamarbete för att tackla klimatutmaningarna. – Flygets framtid bygger på kollektiva ansträngningar för att möta klimatutmaningarna. Som medlem i IATA CO2 Connect är vi stolta över att samarbeta med globala flygbolag för att driva en meningsfull förändring.”
Air Astana har aktivt implementerat olika hållbarhetsinitiativ för att minimera dess miljöpåverkan. Flygbolagets strategi för modernisering av flottan inkluderar drift av nyare, bränsleeffektiva flygplan som minskar koldioxidutsläppen. Dessutom har Air Astana integrerat försök med hållbart flygbränsle (SAF) och förbättrad operativ effektivitet för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen.
Deltagande i IATA CO2 Connect-initiativet är ytterligare ett steg i flygbolagets bredare hållbarhetsstrategi, i linje med den globala strävan efter ansvarsfull miljöledning inom flyget. Genom att tillhandahålla verkliga data för att förbättra utsläppsnoggrannheten bidrar Air Astana till branschövergripande ansträngningar för att övergå till en mer hållbar framtid.
Flygindustrin är fortfarande fokuserad på att uppnå nettonoll koldioxidutsläpp till 2050, med flygbolag, tillsynsmyndigheter och internationella organ som arbetar tillsammans för att anta renare teknik och operativ effektivitet. IATA CO2 Connect spelar en avgörande roll för att mäta och rapportera utsläpp, vilket gör att flygbolagen kan utveckla strategier för att minska sitt koldioxidavtryck.
Med fler flygbolag som ansluter sig till hållbarhetsprogram fortsätter branschen att driva på policyförändringar, koldioxidkompensationsprogram och utveckling av alternativa bränslen för att nå ambitiösa miljömål.
Air Astanas beslut att gå med i IATA CO2 Connect sätter ett riktmärke för flygbolag i Centralasien, vilket signalerar ett starkt engagemang för miljöansvar. Flygbolaget fortsätter att investera i hållbara metoder, med målsättningen att leda regionen i utsläppstransparens och miljövänliga flyginitiativ.
I takt med att den globala efterfrågan på flygresor ökar prioriterar flygbolagen i allt högre grad hållbarhet för att anpassa sig till regulatoriska krav och passagerarnas förväntningar. Air Astanas proaktiva inställning till utsläppsspårning förstärker dess roll som ett ansvarsfullt flygbolag i ett föränderligt industrilandskap.
Air Astanas deltagande i IATA CO2 Connect belyser dess engagemang för luftfartens hållbarhet och insyn i utsläppen. Som det första flygbolaget i Centralasien att gå med i initiativet, bidrar Air Astana till branschens ansträngningar för att uppnå nettonoll koldioxidutsläpp till 2050. Med ett pågående fokus på effektivitet och miljöansvar fortsätter flygbolaget att driva på meningsfull förändring inom den globala flygsektorn.
Taggar: Air Astana, CO2, IATA, Net-Zero 2050
Onsdag, februari 12, 2025
Onsdag, februari 12, 2025
Tisdag, februari 11, 2025
Tisdag, februari 11, 2025
Tisdag, februari 11, 2025
Tisdag, februari 11, 2025
kommentarer: