TTW
TTW

Isländska lågprisflygbolaget PLAY går samman med Jetstar, Norse Atlantic, Air Canada, WestJet, Porter och Flair när detta flygbolag upphör med alla flygningar till USA. Allt du behöver förstå i den här situationen.

Onsdag juni 11, 2025

PLAY ansluter sig till Jetstar, Norse Atlantic, Air Canada, WestJet, Porter och Flair i en chockerande ny trend – detta flygbolag upphör med alla flygningar till USA, vilket utlöser branschomfattande oro. PLAYs beslut att lämna den amerikanska luften markerar en vändpunkt. Ett efter ett lämnar flygbolagen amerikanska rutter. Men varför nu? Vad ligger bakom denna plötsliga tillbakagång?

Samtidigt sitter passagerarna kvar med frågor. Färre flyg. Försvinnande rutter. Stigande priser. Detta är ingen slump. Något djupare håller på att utvecklas.

Allt du behöver för att förstå den här situationen ligger framför dig – och verkligheten kan komma att förändra hur du reser härnäst.

Detta är dåliga nyheter som just nått den amerikanska flygindustrin. PLAY Airlines har officiellt beslutat att lämna den amerikanska marknaden senast i oktober 2025, vilket har chockat den internationella flygindustrin. Detta beslut att upphöra med alla flygningar kommer som en del av ett större aktieägarövertagande och en djupgående strategisk omstrukturering som förändrar hela flygbolagets flygrutt.

Det som började som ett djärvt försök att erövra den transatlantiska luften har nu slutat i reträtt. PLAYs plötsliga beslut att dra sig ur får amerikanska resenärer – och branschanalytiker – att fråga sig varför.

Samtidigt är utträdet inte bara en inställd rutt – det är en tydlig signal. PLAY Airlines drar sig helt tillbaka från den amerikanska marknaden, flyttar fokus och bryter förbindelserna i en djärv vändning.

Förändringens vindar: Flera flygbolag drar sig tillbaka från amerikanska rutter i takt med att branschen omstrukturerar inför 2025

Ett tyst men betydande skifte sveper över den globala flygkartan – och USA börjar plötsligt försvinna från radarn för flera internationella flygbolag. Från Island till Australien pausar eller ställer flygbolag in flyg till USA, vilket signalerar en djupare omställning av reseefterfrågan, driftskostnader och nätverksstrategi.

En av de mest uppmärksammade avyttringarna kommer från SPELA Flygbolag, Islands lågprisflygbolag som en gång satsade stort på transatlantiska förbindelser. Flygbolaget kommer officiellt att dra sig ur alla amerikanska marknader senast oktober 2025med hänvisning till lönsamhetsutmaningar och en djärv övergång till europeiska fritidsdestinationer och flygplansleasing. Rutter från New York, Boston och Baltimore kommer att försvinna från bokningssystemen i takt med att flygbolaget fokuserar på motståndskraft på korta distansflygningar.

Under tiden Australiens Jetstar Airways, en del av Qantas Group, har redan lämnat sin långvariga rutt Sydney–Honolulu och har därmed officiellt brutit banden med den amerikanska marknaden efter nästan 20 år. Den sista flygningen avgick i april 2025, och flygbolaget bekräftade att de inte kommer att återvända inom överskådlig framtid.

I Norden, Norse Atlantic Airways har drastiskt minskat sina amerikanska flygningar och ställt in vinterflygningar från viktiga europeiska städer som Berlin, Aten och Paris till New York. Även om vissa säsongsbetonade rutter kvarstår, belyser nedskärningarna osäkerheten i efterfrågan på långdistansflyg.

Till och med kanadensiska flygbolag – en gång i tiden ledande befattningar inom gränsöverskridande trafik – drar åt svångremmen. Air Canada, WestJet, Stiloch Porter Airlines har alla pausat eller ställt in flyg till större amerikanska städer, inklusive San Francisco, Miami och Washington, DC. Detta följer en rapporterad minskning med 70 % i efterfrågan på passagerare mellan USA och Kanada, vilket har fått flygbolagen att omplacera flygplan till mer lönsamma rutter.

Vad driver denna kollektiva tillbakagång? En blandning av stigande driftskostnader, geopolitiska påtryckningaroch ojämn efterfrågan– särskilt för långdistansresor. Flygbolagen har allt svårare att göra amerikanska rutter lönsamma utanför högsäsong. Istället återvänder de till kärnmarknader eller utforskar högavkastande möjligheter i Asien, Europa och regionala rutter närmare hemmet.

För resenärer innebär förändringarna färre direkta alternativ, särskilt från sekundära knutpunkter. Ombokningar, längre mellanlandningar och ändrade resplaner är nu en del av landskapet.

I takt med att branschen fortsätter sin utveckling efter pandemin är en sak tydlig: USA är inte längre ett garanterat stopp på alla flygbolags karta. Flexibilitet och anpassningsförmåga håller på att bli den nya valutan för globala resor.

Strategisk tillbakadragande från USA börjar

Från och med i höst kommer PLAY att fasa ut sina tre återstående rutter i USA:

Åtgärden återspeglar en djupgående omvärdering av flygbolagets långdistansstrategi. Inför säsongsbetonade obalanser, stigande kostnader och otillräcklig avkastning på transatlantiska rutter väljer PLAY nu att minska sina förluster och fördubbla satsningen där marginalerna är starkare—kortdistansrutter med fokus på solen i Europa.

Aktieägarövertagande omformar PLAYs framtid

Utträdet från den amerikanska luftvärlden sker i samband med en omfattande omstrukturering av ägarskap och kapital. VD Einar Örn Ólafsson och vice ordförande Elías Skúli Skúlason leder ett fullständigt aktieägarutköp. Erbjudandet värderar PLAY till en nominell nivå 1 ISK per aktie, vilket ger investerare valet mellan kontanter eller nya aktier i ett privat omstrukturerat företag.

Det här handlar inte bara om ägande. Planen inkluderar en Kapitaltillskott på 20 miljoner dollar, varav en tredjedel redan är säkrad. Målet? Återställa lönsamhet och stabilitet samtidigt som PLAY ompositioneras för hållbar tillväxt på sina kärnmarknader.

Från Island till Malta: AOC-överföring och strategiskt skifte

Som en del av denna omvandling kommer PLAY att överföra sitt drifttillstånd (AOC) till MaltaÄven om det kommer att behålla sitt isländska varumärke och sina rödlackerade flygplan, frigör detta drag stora operativa och ekonomiska fördelar enligt Maltas regelverk.

Denna förändring signalerar också PLAYs växande engagemang för ACMI leasing (Flygplan, besättning, underhåll och försäkring). Enligt den nya planen:

Förändringen gör det möjligt för PLAY att gå från en högriskmodell för långdistansflygningar med låga marginaler till en diversifierad flygverksamhet med pålitliga leasingintäkter och starkare europeisk utveckling.

Utträdet från USA visar på växande volatilitet i rutterna

PLAYs utträde från USA är det senaste i en oroande trend på viktiga amerikanska flygplatser. Baltimore/Washington International (BWI) har nu sett sju flygavgångar under senare år. Analytiker kopplar dessa utdrag till ökande konkurrens, höga flygplatsavgifter, förändrade konsumentvanor och tuffa driftsförhållanden i den nordöstra korridoren.

För PLAY visade det sig vara ohållbart att driva ultralågprisflyg mellan små europeiska knutpunkter och stora amerikanska storstäder. Även om flygbolaget erbjöd attraktivt låga priser, gjorde höga kostnader, regelmässig komplexitet och ojämn efterfrågan lönsamheten svår att uppnå.

Samtidigt förändras det amerikanska flyglandskapet. I takt med att etablerade flygbolag konsolideras och rabatterade aktörer kämpar, har även aggressiva nykomlingar som PLAY svårt att överleva i den oförlåtande nordatlantiska arenan.

PLAYs fokus återvänder till Europa – och det kanske bara fungerar

Även om utträdet från USA markerar en stor reträtt, signalerar det också en chans till förnyelse. PLAYs nya strategi kretsar kring Europeiska soldestinationer, särskilt Sydeuropa – där efterfrågan är stabil, marginalerna är hälsosammare och verksamheten är mindre volatil.

Med fyra flygplan dedikerade till Island-baserade fritidsrutter kommer PLAY att fortsätta erbjuda budgetvänliga priser till populära semesterorter för nordiska resenärer. Från Spanien och Grekland till Kroatien och Italien återgår flygbolaget till sina rötter inom punkt-till-punkt-resor.

Genom att avveckla underpresterande rutter och effektivisera verksamheten strävar PLAY efter att skydda sitt kärnvarumärke: a ett billigt, konsumentvänligt alternativ som förbinder Island med eftertraktade semestermål.

ACMI-leasing blir en ryggrad för intäkter

Den andra halvan av PLAYs nya modell är leasing. Genom att erbjuda sin nyare flotta till andra flygbolag genom ACMI-avtal diversifierar PLAY sina intäkter och minskar den operativa risken.

Flygplansuthyrning, särskilt ACMI, blomstrar då globala flygbolag står inför leveransförseningar, pilotbrist och växande efterfrågan. PLAYs smidiga struktur och moderna flotta gör dem väl lämpade att dra nytta av denna växande marknad.

Dessutom, att arbeta under en Maltesisk AOC ger skatte-, arbetskrafts- och regeleffektivitet som bidrar till att öka lönsamheten inom uthyrning.

Isländsk identitet består, även när strukturen utvecklas

Trots förändringarna i bakgrunden vidtar PLAY åtgärder för att bevara sitt varumärke. Flygbolaget kommer att behålla sitt signaturflygplan i röd färg, behåll dess Islandsbaserad besättning, och bibehålla dess Isländsk konsumentfokus.

Passagerarupplevelserna förväntas förbli konsekventa. Resenärer som bokar framtida fritidsflyg kommer fortfarande att interagera med PLAYs välbekanta varumärke – även när företaget växlar upp bakom kulisserna.

Arbetsavtal med isländsk personal kommer också att förbli intakta, vilket säkerställer stabilitet för flygbolagets personalstyrka under övergången.

En djärv chansning eller smart omställning?

PLAY Airlines gav sig in i luften med ambition och energi. Dess inträde på den transatlantiska marknaden väckte uppmärksamhet – men verkligheten med långdistansekonomin tvingade fram ett strategiskt omprövning.

Nu, med nedskärningar i USA-rutterna, avnotering av Nasdaq på gång och en kapitalinjektion igång, satsar PLAY på en smartare väg framåt. En väg som bygger på konsekvens, regional efterfrågan och flexibiliteten inom flygplansleasing.

Det är ett djärvt drag. Det är förenat med risker. Men det kan vara just den omställning som flygbolaget behöver för att överleva och blomstra.

Annons

Dela på:

Prenumerera på våra nyhetsbrev

PARTNERS

vid-TTW

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Jag vill få resenyheter och uppdateringar om handelsevenemang från Travel And Tour World. Jag har läst Travel And Tour World'sSekretessmeddelande.

Välj ditt språk